fredag, november 04, 2011

Chokladmazarinkaka





4 ingredienser! Den här oslagbart goda kakan rör du ihop på några minuter - ingen elvisp behövs! Dessutom är den lika saftig om du bakar den idag - bjuder den imorgon (tack vare att det inte är nåt mjöl som torkar ut). Perfekt kaka till kalaset med andra ord, eller till helgen - baka på torsdag och avnjut heeeeela helgen. Det här receptet är bland det bästa jag har!!

Den här mazarinkakan innehåller inte, precis som andra mazarinkakor, något mjöl och det gör den saftig. Glasyren ger en mer intevsiv smak av choklad och det här är verkligen en kaka för er chokladälskare! Det bästa är att den håller sig saftig längre än "vanliga" chokladkakor .... Två dagar efter bakning är det lika saftig! Min sambos kommentar var "Wowo, va saftig". Kakan var då tre dagar ....

Om du utesluter ströbröd i formen blir kakan helt glutenfri.

Jag tycker om att halvera recept och baka en mindre kaka och det gjorde jag idag. Gräddade kakan i en rak sockerkaksform - då får du raka, snygga bitar.

400 g riven mandelmassa
4 ägg
4 msk kakao
50 g smält smör

glasyr
50 g mörk choklad (jag använder Odense 55%)
1 msk kakao
25 g smör
kokos

Smörj och bröa en rak sockerkaksform (om du halverat receptet) eller en mindre långpanna/springform. Undvik ströbröd om du skall göra den glutenfri. Riv mandelmassa och rör ner äggen. Smält smör och kakao och rör ner i mandelmasseblandningen. Häll ner i formen och grädda i 200 grader, längst ner i ugnen, i 20 minuter. Låt svalna och gör under tiden glasyren genom att på LÅG värme smälta ingredienserna. Bred på kakan och strö över kokos. Servera gärna glass eller grädde till.

5 kommentarer:

Therese (Sko) sa...

Låter som en kaka i min smak. Tyvärr hade jag ingen mandelmassa hemma, annars hade jag bakat den direkt.

/ Therese

Isabell sa...

Tack Sara för att du lade ut detta recept. Gjorde den på fars dag och gud vad uppskattad den blev. Gjorde den glutenfria så min pappas sambo kunde få njuta av något så smarrigt.

Tack för rolig inspiration av alla dessa olika recept du lägger ut, det uppskattas.
Trevlig kväll =)

Sara sa...

Hej Isabell, åh va roligt! Visst är den bara såå enkel att göra? Och GOD! Hoppas pappa fick en rejäl bit.

Kram Sara

Anonym sa...

Är måtten du anger redan halverat eller ska man halvera det du anger för att det ska passa en rak sockerkaksform?

Tanja Ståhl sa...

Det här receptet var nog redan halverat, insåg jag när jag började hälla upp i ”liten långpanna”. Kunde varit tydligare i receptet. Rekommenderar att man använder bakplåtspapper istf att smörja och bröa formen. Inte smakat kakan ännu men förhoppningsvis blir den god ändå 😀