söndag, november 20, 2011

Fisksoppa med vitt vin & grädde



Mmm... en smakrik soppa & en skiva rostat vitlöksbröd. Det är olslagbart gott! Speciellt på hösten och vintern tycker jag ... Soppa hör de årstiderna till.

Jag var klantig den här gången: jag skrev inte upp mängderna. Så ni får helt enkelt smaka er fram.

2 personer

400 g fisk (jag tog lax och torsk)
morot
gul lök
grädde
vitt vin
hummerfond
torkad basilika
torkad oregano
honung
citron
salt
vitpeppar
chilipulver

Skala och dela moroten i "tändsticksstorlek". Finhacka löken. Stej mjuk i smör i några minuter och lägg sedan över i en kastrull. Tillsätt övriga ingredienser (inte fisken) och låt småkoka i ca 15 min. Dela fisken i mindre bitar och lägg ner i soppan. Låt soppan dra i ca 5 minuter - INTE koka, då blir fisken torr.

1 kommentar:

Vardaxlyx sa...

Hur smarrigt ser inte denna soppa ute hihi!