onsdag, november 02, 2011

Krämiga grönsaker med kantarell & cognac




Mums, det här kan jag säga var (hört mig säga det förr?) bland det gooodaste jag ätit på länge!

Istället för ris, pasta eller potatis stekte vi grönsaker, vänder ner creme fraiche smaksatt med kantarell och cognac. Smakade av och VOILA!

Det här smakade såååå lyxigt och man vill bra slicka av tallriken. Kan rekommendera er det här istället för som sagt ris, pasta eller potatis. Om man har i mer creme fraiche (eller späder med vatten) blir det en supergod "sås" att bjuda gästerna på till köttbiten och potatisgratängen.

Vi använde

morot
rödlök
sockerärtor
grön, fryst sparris
creme fraiche kantarell och cognac
riven vitlök
salt peppar
vitvinsvinäger
honung

Skär moroten i stora "tändstickor", skiva löken och dela sparrisen i mindre bitar. Stek i olja + smör. När grönsakerna fått färg och mjuknat, tillsätt övriga ingredienser. Vinäger och honung skall bara tillsättas ytterst lite av, några droppar!

2 kommentarer:

K sa...

Ooo, det låter väldigt gott! Det måste jag prova.

SAn sa...

Åh, allt ser så gott ut! Och den där skink-pastarätten, den påminner så mycket om en rätt jag växt upp med :).