fredag, april 27, 2012

Baconpaj med paprika och rödlök




Pajdeg kvar från gårdagens kräftpaj - resultatet blev den här goda baconpajen.

Använde mig av mina portionsformar (i teflon med lös botten, från Cervera) men du kan göra en stor paj om du hellre vill det. Jag tryckte ut degen i botten, vill du kan du trycka upp den längs kanterna.

Jag använde ingen äggstanning utan gjorde en krämig röra istället, som jag redde med lite Maizena - så den inte skulle bli för rinnig.

Mängderna är svårt ... jag gjorde till två portionsformar. Det viktiga är inte exakta mängder, du kanske vill ha mer paprika eller ingen alls .. smaka dig fram!

1 paj


2 paket bacon
2 rödlökar
1-2 paprikor
creme fraiche franska örter (nån deciliter)
grädde (nån deciliter)
2 msk tomatpuré
salt och svartpeppar
socker
fryst persilja
Maizena
cocktailtomater
riven ost

Strimla bacon, finhacka lök och paprika. Stek i stekpanna tills grönsakerna mjuknat. Sänk värmen, rör ner creme fraiche, grädde och tomatpuré. Smaka av med salt, peppar och lite socker. Tillsätt den frysta persiljan. Red nu av med Maizena tills du har en ganska tjock röra. Fyll den förgräddade pajformen/formarna med röran, garnera med skivade cocktailtomater och riven ost. In i mitten av ugnen, 225 grader, till osten fått fin färg.

Inga kommentarer: