fredag, april 27, 2012

Kräftpaj





En god paj med underbar botten som har en tydlig smak av smör - precis som en riktig pajdeg ska ha. Fyllningen har en tydlig smak av kräftor och är bara så himelskt god. Jag är grymt nöjd över den här "egna" pajen som dessutom är riktigt enkel att göra.

På bilderna har jag gjort portionspajer, du får ut 6 st på en sats, alternativt 1 stor. Jag har köpt mina formar på Cervera, de är i teflon med lös botten som gör att man lätt kan lyfta ur pajerna.

Dagen till ära garnerade jag mina pajer med färska räkor! Du kan även garnera dem med kräftstjärtar, dill, citron, rom ...

Pajen kan ätas ljummen, varm eller kall och passar som förrätt, middag, på kräftskivan, till midsommarmaten, på studentskivan, på buffén ....

Jag föredrar alltid min paj ljummen eller rumsvarm ... en kall eller varm paj tycker jag inte smakar så mycket. Så baka pajen i god tid så smakerna hinner sätta sig.


1 stor/6 små


3 ägg
1 1/2 dl kräftost
1 1/2 dl grädde (inte för mager)
fryst dill
salt och peppar
ev räkor eller kräftstjärtar till garnering

Blanda ihop pajdegen och tryck ut i formar/formen. Ställ kallt i ca 20 min. Nagga pajerna/pajen och förgrädda i mitten av ugnen, 175 grader, i 5-10 minuter. Rör ihop ägg, ost, grädde och dill och smaka av med salt och vitpeppar. Fyll pajerna/pajen och grädde i 200 grader, i mitten av ugnen, i ca 20 minuter eller tills fyllningen "stannat" och fått fin färg. ta ut ur ugnen och låt svalna något innan de äts. Garnera!

1 kommentar:

Unknown sa...

Hej Sara. Min sambo gillar inte paj botten så mkt. Han tycker den blir för mastig. Men tänkte på dina söta portionspajer där det står En sats pajdeg. Hur har du blandat den? Den ser jättegod ut.