onsdag, april 18, 2012

Nöt- & hallonbollar

 Lurade min sambo till att tro att det var råa köttbullar, rullade i kokos ...



Mitt första rawfood-recept! Det här är nyttiga bollar som är helt fria från gluten, laktos, ägg och soja. De innehåller 4 nyttigheter och bollarna kan ätas som mellanmål, godis eller till fikat.

Jag var lite tveksam när jag testat .. men efter ett par stycken var jag desto mer övertygad :-) De är inte söta men mättar ändå på nåt sätt sötsuget. Det här kommer bli min räddning när det inte är lördag (och godisdag).

Testa gärna att doppa dem i mörk choklad innan du rullar dem i kokos. Då får du ännu godare bollar! Var inte rädd att t ex byta ut mandel mot pistage ... eller hasselnötter mot pumpakärnor... eller varför inte testa med blåbär?

20 st (stora som köttbullar)

1 dl kokos
1 dl hasselnötter
1 dl mandel
1 dl frysta hallon

kokos

Mixas i mixer NOGA. Krama ihop till små bollar och rulla i kokos. Förvaras i rumstemperatur eller kylskåp.

Inga kommentarer: