fredag, juli 13, 2012

Nyttiga thekakor




Wow, vilka  s a f t i g a  thekakor! Mycket godare än dem du köper i affären kan jag lova.

Jag utgår från mitt recept på grötbröd (se här) men med vissa justeringar. Resultatet : saftiga och rustiga thekakor som håller sig färska i minst 2 dagar. Perfekta att frysa ner eftersom de tinar fort. 

De här är omöjliga att misslyckas med! Dock tycker jag det är viktigt att våga ta mindre än för mycket mjöl. När degen jäst färdigt måste du inte röra degen så mycket utan kan lägga den direkt på plåten och forma till thekakor. På så sätt gör det inget om degen är lite kletig.

Du kan med fördel göra mindre bröd, tänk då på att korta ner gräddningstiden något.

12 st

1 1/2 dl havregryn (jag använder fullkorn eller Sport)
5 dl vatten
50 g smör
1 pkt jäst (färsk eller torr)
2 msk sirap eller honung
1 dl Fiberhusk
1/2 dl linfrö
1/2 tsk salt
runt 1 liter valfri mjöl 
(jag använder knappt hälften vetemjöl och resten rågmjöl)


Koka samman havregryn och vatten till en lös gröt. Klicka i smöret och rör försiktigt så att det smälter. Smula därefter ner jästen och rör tills den löser sig i gröten. Rör ner sirap/honung och salt och arbeta därefter ner Fiberhusk, linfrö och mjölet. Använd så mycket som behövs för att få en fin degkonsistens där degen släpper bunken, hellre för lite mjöl än för mycket. Jäs alltsammans under duk i 30 minuter. Baka ut till små bullar, platta eller kavla dem till runda platta tekakor och lägg på plåt med bakplåtspapper. Nagga dem med en gaffel och låt jäsa i ytterligare 30 minuter under duk. Grädda i 250 grader i cirka 6 minuter om du plattat ut dem till thekakor, annars 8-10 minuter.

Inga kommentarer: