torsdag, september 13, 2012

Blomkålsmos





Det här smakade jag för första gången hos min mamma i veckan. Hon lagar en del recept som påminner om LCHF och det här är ett sånt recept. Trots att jag inte kör enligt LCHF så fick jag en riktig wow-upplevelse. Så jäkla gott alltså! Jag älskar kokt nlomkål men det här var snäppet bättre!

En riktig fördel med det här moset är att det inte smakar sämre dagen efter eller får en tråkig färg eller konsistens. Det är ett bra tillbehör till köttet istället för potatis - dessutom perfekt att ha stående på spisen och bra värma på. Moset kan göras flera timmar i förväg, det är bara att värma innan servering.

Tänk på att salta rejält! (jag använder flingsalt men ta örtsalt om du vill ha ett snällare alternativ)

2 portioner

1 litet blomkålshuvud
salt
svartpeppar
smör

Dela blomkålen i mindre bitar och koka tills den mjuknat. Mixa snabbt med stavmixer och klicka ner smör efter smak. Smaka av med salt och svartpeppar.

Inga kommentarer: