torsdag, september 13, 2012

Lax tillagad i 120 grader



Men varför gör man ofta misstaget att laga lax i 200 grader? Visst, det kan visst bli bra, speciellt om den ligger i nån slags sås. Men när man ugnssteker laxen som den är ...?

Jag har börjat tillaga laxfiléer i 120 grader. Ni förstår själva hur saftigt resultatet blir! Och det tar dessutom inte alls lång tid. Laxen skall nå en innertemp på 49 grader och det tar ungefär 20 minuter. Är du osäker om den är klar, låt den vila under lite folie i ett par minuter.

Laxen bara smäääälter i munnen! Jag vill helst bara ha flingsalt och vitpeppar på min lax.

Såå... :


laxfile i 120 grader, i mitten av ugnen, i 20 minuter 
(laxen skall ha en innertemperatur på 49 grader)


1 kommentar:

Emma sa...

Ja, du har ju helt rätt. Jag är urdålig på att tillaga fisk och just lax tillagar jag på 200 grader som allt annat ;)

Ska tänka på detta nästa gång jag tillagar lax!
Hoppas du har en fin helg /Emma