torsdag, september 13, 2012

Italiensk omelett




Den här goda omeletten hittade jag på strax före min lunchgäst kom. Det var min mamma och hon är en omelettfantast.

Hade i bacon, grön sparris, röd lök, tomat och toppade gjorde jag med parmesan. Mums!

Omelett är perfekt lunch- och middagsmat. N y t t i g t  är det också!


2 personer

3 ägg
2 msk vatten
1 msk grädde
salt svartpeppar

ca 1/2 pkt bacon
10 stänglar sparris (jag tar fryst)
1/2 rödlök
2 tomater
parmesanost

Rör ihop äggsmeten. Strimla bacon, skiva sparrisen, hacka löken och tomaterna. Stek bacon, sparris och lök i lite smör. Stek på hög värme så det får färg - bränn inte! Sänk värmen till medel och häll över äggsmeten och strö på tomaterna. Dra hela tiden i omeletten tills det stannat. Höj värmen så omeletten får en fin yta (på botten), strö över parmesan. Dela omeletten i mitten och vik över så den fina ytan hamnar överst.

Inga kommentarer: