måndag, september 17, 2012

Tonfiskgratäng

Toppad med tomater och riven peccorino


Jag  ä l s k a r  tonfisk. Jag  ä l s k a r  snabba rätter. Jag  ä l s k a r  rätter som kan förberedas. Jag  ä l s k a r  mig själv när jag kommer på goda recept.

Det här är en supergod rätt som kan förberedas helt för att bara skickas in i ugnen innan den skall ätas. Den lämpar sig dessutom i matlådan. En toppenrätt!

Gillar kombon av pastan, den krämiga tonfiskröran och de två ostarna .... Testa det här!


3 rejäla portioner

300 g okokt pasta
1 burk tonfisk i vatten
1 gul eller röd lök
1 röd paprika
ett par tomater
1 dl valfri grädde
1 msk tomatpuré
1/2 fiskbuljongtärning
salt
vitpeppar
ett ringel honung
en skvätt vinäger eller citron
riven peccorino eller parmesan
vanlig ost

Koka pastan. Om du väljer spaghetti eller tagliatelle, se till att bryta i mindre bitar. Stek tärnad paprika och lök i en kastrull i lite smör + olja, grönsakerna skall mjukna och inte direkt få färg. Häll i avrunnen tonfisk, matlagningsgrädde, tomatpuré, buljong, salt, vitpeppar, honung och vinäger/citron. Smaka av! Ta fram en ganska liten ugnsform (20 * 20 cm) och ringla lite olja i botten. Lägg på hälften av pastan, skiva ett par skivor ost och ha på. Bred över (jag hjälper till med händerna)hälften av tonfiskröran. Häll på resten av pastan, skiva över ost, ha på sista tonfiskröran. Skiva tomaterna och lägg överst. Riv över peccorino eller parmesan. Eftersom det redan är varmt behöver formen bara vara i ugnen tills osten smält. 225 grader, i mitten av ugnen, i ca 10 minuter.


1 kommentar:

Emma sa...

Men åh, tack ,vad glad jag blir, och vad roligt att du vill länka till mig! Du vet, ska jag göra muffins, så är det ju hit jag går först och letar reda på bra recept så det är ju roligt att vi kan inspirera varandra ;)

Hoppas du haft en bra dag
kram /Emma