tisdag, oktober 16, 2012

Ägg- & mjölkfria bananmuffins





Jag gillar utmaningar. Att baka utan ägg och mjölk - det är en utmaning. För det måste bli gott, det ska inte bara vara minus ägg och mjölk. Ja ni fattar ....


Dagens utmaning : baka saftiga muffins. Dagens muffins : banan + kakao!


Oj oj oj va goa de här blev, jag är ruskigt nöjd. Målet när jag bakar "allergivänligt" är att i den mån det går få godsakerna att smaka "vanligt". Det är svårt att ersätta ägg men du saknar dem verkligen inte i de här muffinsarna. De blev sååå saftiga och jag är säker på att de är lika saftiga om ett par dagar. Kakaon + bikarbonaten ger fin, brun färg.


Jag gräddade dem i miniformar och fick ut 24 st, gräddar du i vanliga formar blir det ungefär 12 st.



12 normala/24 mini

2 dl socker
2 dl vetemjöl
2 tsk kakao
1/2 tsk bakpulver
1/2 tsk bikarbonat
en nypa salt
1 tsk vaniljsocker
1 dl havre/sojamjölk
50 g smält mjölkfritt smör
1 mosad banan


Smält smöret och häll ner mjölken. Blanda samtliga torra ingredienser i en bunke och tillsätt smör- och mjölkbladningen. Vänd sist ner den mosade bananen. Fyll valfria muffinsformar till 2/3. Grädda i 200 grader, i mitten,  ca 15 min (10 för mini).


Inga kommentarer: