måndag, oktober 01, 2012

Att göra egen barnmat


Jag har alltid sagt att "Den dagen jag får barn ska jag laga all mat". Men så kommer den dagen när man skall börja med "smakisar" och så småningom ge fulla måltider. Då känns det ganska tryggt ha burkarna på Ica som man vet innehåller "rätt" saker och som har bra konsistens. Men nånstans känner jag att jag ändå vill laga Tyras mat, dels för att jag på så sätt har 100 % koll på innehållet men också för att spara pengar och göra miljön en insats.

Jag har läst på och hört mig för och principen 1/3 av varje verkar vara det som många går efter :

1/3 potatis, ris eller pasta
1/3 kyckling, fisk eller kött
1/3 grönsaker

Eftersom du tar 1/3 av varje blir det lätt att räkna ut hur mycket det blir. Enligt mitt BVC är ett fullt mål vid 6 månader 1 dl mat (100 g) och vid 8 månader 1 1/2 dl mat (150 g). Tar du 
t ex 100 g potatis, 100 g fisk och 100 g ärtor får du ut 2 eller 3 portioner. 

Utöver detta : smaksättning och ev späda med vatten! Det du skall undvika är salt + några andra livsmedel (läs på Livsmedelsverket) annars är det fritt fram. Gör om egna favoritrecept men tänk på att inte steka maten utan istället koka. Jag har vispgrädde, creme fraiche 34 % eller t ex Cantadou färskost istället för olja. Oljan som är tillsatt i burkarna du köper är för att ge det extra fett som våra små behöver då de minskar på amningen (fettet från bröstmjölken) men det går alltså lika bra med feta mejeriprodukter - INTE light!

När du mixar maten, mixar du till önskad konsistens. Fyll på isblock eller bullformar och låt svalna innan du fryser in maten. När de fryst helt, trycker du ut maten ur isblocken (eller tar de fyllda bullformarna) och lägger i fryspåsar. 

Låt fantasin flöda! Det är verkligen inte alls svårt att göra barnmat, det gäller att tänka på vad man själv tycker om. Var inte rädd för att krydda maten (inte salt) med t ex vitpeppar, färska örter, curry, vitlök .... barn vill att maten skall smaka!

Lycka till!!

Inga kommentarer: