måndag, oktober 15, 2012

Munkmuffins





H e r r e j ö s s e s  .. vad har jag gjort? Jo, jag har bakat himmelskt goda munkmuffins som kommer vara svåra att motstå om jag bakar dem igen. Så goda var de.

De här godingarna smakar som doughnuts och har det där "geggiga" inkråmet med stora luftbubblor. Enligt "orginalreceptet" skall det vara 1/2 msk riven muskotnöt men det hade jag inte hemma så det blev 1/2 msk vaniljsocker. Kanske skall det vara muskotnöt för att få 100 % doughnutsmak. Nån som vet? 

Hur som helst så blev de här riktigt bra. Så saftiga att de var svåra att hantera. Kan ni inte lova mig att ni gör dem här?


15 st

200 g rumsvarmt smör
2 1/2 dl socker
5 1/2 dl vetemjöl
2 ägg
2 1/2 dl mjölk
1 msk bakpulver
1/2 msk mald muskotnöt
1 krm bikarbonat
1 nypa salt

smält smör
socker 
ev kanel

Vispa smör och socker pösigt. Tillsätt äggen, ett i taget, vispa ordentligt. Blanda mjöl, bakpulver, mald muskotnöt, bikarbonat och salt. Sikta ner i äggblandningen och blanda försiktigt. Smöra muffinsplåt/muffinsplåtar med smör och fyll med 2/3 smet. Grädda i mitten av ugnen, 180 grader, i ca 20 minuter. Smält smör och pensla på muffinsen och doppa i sockret (ev med kanel). 


4 kommentarer:

Annika sa...

Gud vad jag blir hungrig av din blogg.

Bland bakverk och kastruller sa...

Det hade min son älskat , han älskar munkar och muffins!! Men muskot i munkar har jag inte hört innan...??!

Victorias Provkök sa...

De där ska jag nog ta och prova nån dag:)
ha det fint!!
Kram från Victoria på www.victoriasprovkök.se

Anonym sa...

När ska mjölken i ????