måndag, oktober 08, 2012

Saras hälsolimpa





Jag är inne i ett stim ... h ä l s o b r ö d s s t i m !

För 2 veckor sen bloggade jag om ett hälsobröd som jag fick smaka på hemma hos min vän. Det här är min variant med massa goda nyttigheter i. 

Det här är inget för er som vill ha ett luftigt bröd! Det här är ett kompakt bröd med tuggmotstånd som mättar bra och länge. Tack vare yoghurten och det rivna päronet har brödet en hållbarhet på ett par dagar. Eftersom det är ett kompakt bröd är det inte så känsligt som t ex ett ljust bröd.


"Nackdelen" med ett bikarbonatsbröd är att det oftast skall gräddas i minst 1 timme. Men i det här fallet är det värt det hundra gånger om!

1 limpa

2 dl havregryn
2 dl vetekli
1 dl majsmjöl
2 dl vetemjöl
ca 1 dl hackad mandel
ca 1 dl hackade aprikoser
1/2 dl linfrö
1/2 dl sesamfrö
ca 2 tsk salt
2 tsk bikarbonat
4 dl yoghurt
2 msk honung
1 rivet päron

Blanda samman allt förutom de tre sista ingredienserna som du rör ner sedan. Blanda ihop till en jämn kletig deg. Klä en rak sockerkaksform/brödform med bakplåtspapper. Klicka/Tryck ner degen och grädda i 175 grader, längst ner i ugnen i 1 1/2 timme.

Inga kommentarer: