söndag, augusti 24, 2014

Äggfria plättar

Grädde och hemmagjord hallonsylt hamnade på dagens plättar 


Känner ni skillnad på plättar/pannkakor med ägg och utan ägg? Inte jag ... Mjölkfritt? Byt ut mjölk och smör mot tex havremjölk och mjölkfritt margarin. 

Det här är ett underbart gott recept! Ger frasiga plättar med lite smak av vanilj. Självklart kan du göra pannkakor av smeten 

4 portioner 

3 dl vetemjöl 
1/2-1 tsk vaniljsocker 
1 tsk bakpulver 
lite salt 
6 dl mjölk 
3 msk smält smör 

Blanda mjöl, vaniljsocker, bakpulver och salt. Häll ner mjölken försiktigt, samtidigt som du vispar. Tillsätt smöret. Stek i plättlagg och servera dem medan de är varma. 

1 kommentar:

Martin Book sa...

Tack för ett gott recept. Jag tyckte först att det var svårt att få pannkakorna att hålla ihop med det här receptet. Plättarna lyckades jag inte heller riktigt med. Jag tillsatte lite extra mjöl och då gick det bra. Väldigt goda pannkakor blev det! :-) Min fru funderade på om det hade hjälp om man låtit smeten svälla något innan tillagning. Den fick inte svälla alls då de skulle gräddas direkt till frukosten...