tisdag, augusti 26, 2014

Panerad torsk i gräddig sås

Eftersom dottern ej tål ägg panerar jag endast i ströbröd 

Mycket smör i stekpannan 

Smör ger fin yta 

Mmmm .... bara att hugga in!!


Det här är bland det GODASTE som finns! Och jag lovar er : enklare recept finns inte! Fisk, salt, vitpeppar, ströbröd, smör, grädde och mjölk. Eftersom dottern ej tål ägg panerar jag utan, och det funkar jättebra. 

Denna rätt lagade ofta mamma när jag var liten (och hon lagar den fortfarande). Jag minns att jag aldrig ville sluta äta :-) Slickade alltid tallriken efteråt och det skulle jag lätt kunna göra nu också. Såsen är alltså en riktig höjdare, man skulle kunna äta bara den. 

4 portioner 

600 g torsk (jag använder fryst block)
salt och vitpeppar
ströbröd
smör
grädde 
mjölk

Tina fisken och skär i större bitar. Krydda och vänd i ströbröd. Stek på medelhög värme, i rikligt med smör, några minuter på varje sida så paneringen får färg. Häll sedan över hälften grädde och hälften mjölk, så fisken nästan täcks. Låt småputtra i 10 min. Smaka av såsen och salta eventuellt. Servera med tex kokt potatis. 

Inga kommentarer: