söndag, augusti 10, 2014

Fläskfilé i krämig dragon- & senapssås


Detta är ett recept som jag har snott på recept.nu! Har 'tröttnat' på mina smaklökar, känns som jag bara kryddar och smaksätter på samma sätt .... så jag behövde ett recept att följa för att 'tvinga' mig till nya smaker. Resultatet : en underbar kötträtt med smaker av dijonsenap och dragon. 

Detta är en rätt som kan göras i god tid innan det är dax att äta. Passar bra i lunchlådan. 

Filén kan bytas till ytterfilé eller kycklingfilé. 

4 personer

700 g fläskfilé
olja till stekning 
3 dl grädde 
1 msk kalvfond 
1 msk dijonsenap 
1 1/2 tsk torkad dragon 
1 tsk honung 
lite citron eller vinäger 
salt och peppar  

Skiva filén och stek i oljan. Sakta och peppra. Köttet ska få färg. Lägg åt sidan på en tallrik. Tillsätt övriga ingredienser och koka i 5 min. Red ev av med Maizena. Lägg tillbaks köttet och låt småputtra i 5 min. 



Inga kommentarer: