lördag, mars 19, 2011

Chokladmarmelad på ett nafs

Varför köpa marmelad med massa tillsatser när man kan göra egen med
endast 3 ingredienser? Du kan använda vilka frysta bär som helst! Idag hitta jag nåt jag inte sett tidigare. En mix med hallon, blåbär, björnbär, havtorn & gojibär (läs mer här)! Här kommer ett snabbt, lätt recept på en grym marmelad. Jag äter den till dessertostarna, men den passar så klart bra till bakverk, rostat bröd & tårtor.
Snälla, skräms inte över mängden socker - det måste få vara så i en marmelad. Tänk även på att det inte är några stora mängder du äter.Den här marmeladen är en kul "gå-bort-present" tycker jag. Idag gjorde jag en halv sats, det blir ungefär 7 dl.

 3 ingredienser - det är allt!

 Muscavadosocker + bären som skall sjuda i 15 minuter

Marmeladen är klar!

Häll upp i en stor eller ett par mindre burkar.
Förvara i kylskåpet.

1 sats

 1 l frysta bär
9 dl muscovasocker
150 g mörk kvalitetschoklad, 70%

Blanda de frysta bären och muscovadosocker i en kastrull och låt sjuda i cirka 15 minuter. Skumma om det skulle behövas. Ta bort kastrullen från plattan och häll i grovt hackad choklad. Låt marmeladen svalna något och häll sedan upp den i desinficerade glasburkar med lufttäta lock.


Inga kommentarer: