fredag, mars 25, 2011

Cookies med nonstop & lakrits

Chokladfreak som man är blir det gärna att man bakar något med choklad. I helgen ska jag träffa Olle, min brorson, och de här kakorna ska han få. De är superenkla att göra och jag skall absolut baka dem på jobbet ihop med 2-5 åringarna - inga problem.
De blir dessutom sååå goda. Sega, chokladiga (1 dl kakao i!!!) & helt underbara! Man kan med fördel göra mindre kakor så man får 48 st ist för 24 st. Jag halverade degen & smaksatte med olika godisar. Smaksätt med vad som helst!

 Ena halvan av smeten smaksattes med 1 1/2 dl Nonstop

 ... och andra halvan med lakrits


 Kletiga i mitten & Nonstopen är fortfarande mjuka

 Lakrits + choklad är en spännande kombo 

24 stycken stora eller
48 stycken mindre

125 g smör
3 dl socker
2 ägg
4,5 dl vetemjöl
1 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
1/2 tsk salt

Smaksättning 

1 1/2 dl Nonstop
20 st lakritsbitar

Vispa ihop rumsvarmt smör och socker. Vispa ner äggen. Blanda ihop vetemjöl, kakao, vaniljsocker och salt och rör ner det i smeten. Dela på smeten (om du ska ha olika smaker) & blanda ner smaksättningen. Jag skar lakritsbitarna så de blev mindre. Rulla till 24/48 bollar & lägg på plåt med bakplåtspapper. Om du stora cookies räcker det med 6 st/plåt. Grädda i 175 grader, 10 minuter. Låt kakorna svalna på plåten.

Inga kommentarer: