måndag, maj 16, 2011

Chokladbullar

Blev idag sugen på att baka nåt nytt. Hade jäst i kylskåpet som behövdes användas. Det fick bli bullar; chokladbullar + blåbär- och kanelbullar (se här). En deg - två olika bullar. Du kan såklart enbart fylla dem med chokladfyllningen men jag gjorde ca 20 bullar av varje. Glöm inte att halvera fyllningen om du vill göra som jag och även göra blåbärsfyllning. Degen är neutral och inte så söt som andra bulldegar och det gillar jag. Det gör att du kan fylla dem med det du känner för, utan att själva degen skall ta övertag. Jag gräddade bullarna i muffinsplåtar och det gör att bullarna inte jäser ut, tappar vätska och blir torra. Dessutom blir de snyggare om de gräddas i muffinsplåtar. Jag använde Fazer´s 72%-iga choklad och det blev riktigt lyckat.

Snälla, snälla... prova det här receptet! Det här är ett nytt favvorecept. Dessutom gick de snabbt att göra, skall bara jäsa i 30 minuter, i två omgångar!



ca 40 bullar

150 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
1 dl socker
1/2 tsk salt
13- 14 dl vetemjöl

Fyllning

150 g rumsvarmt smör
1 1/2 dl socker
1/2 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
100 g mörk choklad

Garnering

1 uppvispat ägg
pärlsocker eller strössel (jag använde vitt,
runt strössel)

Smält smöret i en kastrull. Häll på mjölken och värm till 37 grader. Rör ut jästen och sockret i degvätskan i en bunke. Tillsätt salt och mjölet lite i taget. Arbeta till en smidig deg. Låt den jäsa under bakduk 30 minuter. Rör ihop (medan degen jäser) ingredienserna, utom chokladhacket, till fyllningen. Vänd upp degen på lätt mjölat bakbord och dela den i två bitar. Kavla ut till plåtlånga (40 cm) plattor, ca 1 cm tjocka. Bred på fyllningen och strö över den hackade chokladen. Rulla ihop från långsidan och skär i 3-4 cm bitar. Lägg dem med snittytan upp i muffinsformar som du lagt i muffinsplåtar. Låt jäsa under bakduk ytterligare 30 minuter. Sätt ugnen på 200 grader. Pensla bullarna med ägg och strö över pärlsocker/strössel. Grädda mitt i ugnen 10-15 minuter tills de fått fin färg. 


Inga kommentarer: