lördag, maj 21, 2011

Cupcakes med kaffe

Var ute och svirade med min fina vän igår. Innan natten var slut blev det lite nattamat på Max. Där fick jag syn på miniminicupcakesformar, dvs ketchupbehållare. Eftersom jag ständigt är på min (baknings)vakt lät jag Max skänka ett gäng formar. Närmare 150 stycken.... 

Idag var jag uppe tidigt eftersom jag givetvis ville testa mina nya, fina formar. Resultatet blev tre nya cupcakessmaker; kaffe, vanilj- och passionsfrukt och en variant med chokladlinser. Jag använde mitt "grundrecept" som jag sedan smaksatte. De här blir små och passar bra på t ex barnkalas eller som en liten munsbit till kaffet. Frys gärna in dem och ta fram vid tillfälle och spritsa. Jag hade i kaffepulver (eller vad man kallar det) eftersom jag ville ha lite liv i cupcakesen. Det gav dessutom god smak.




48 minimini/24 mini/12 normala

125 g smör
1 ägg
2 dl mjölk
4 1/2 dl vetemjöl
1 dl socker
1 msk vaniljsocker
2 tsk kaffe (pulver)
3 tsk bakpulver
3 msk kallt, starkt kaffe


Smält smöret, ställ åt sidan. Blanda samtliga torra ingredienser i en skål. Vispa ner ägget, kaffet och mjölken i det smälta smöret. Blanda försiktigt samman det med de torra ingredienserna. Rör bara precis så att allt blandat sig med en slickepott. Det ska se grynigt & klumpigt ut. Ställ pappersformar i en muffinsplåt och fyll formarna till 2/3 med smet. Om du har små formar ställs de direkt på plåten. Grädda i 180 grader i cirka 25 minuter för normala, 11-13 minuter för mini och 8 minuter för minimini.


Inga kommentarer: