tisdag, maj 03, 2011

Kanel- & mandelcupcakes

Idag gjorde jag macarons (se här) & då blev det mandel över. Mandel som var för grovt för att följa med genom silen. Husmor som man är så slänger man inte det. Istället blev det kanel- & mandelmuffins. Sedan jag hittade det grymma grundreceptet på cupcakes (se här) har jag börjat experimentera utifrån det. Jag vet att det funkar & jag vet att det tillåter justeringar. Som idag! Jag la till ett ägg, lite mandel & kanel. Eftersom jag la till 1/2 dl mandel så drog jag bort 1/2 dl vetemjöl. Det extra ägget gjorde dem fina i färgen & extra saftiga & porösa. Ingen frosting idag, men ska frysa in ett gäng & ta upp i helgen - då väntas det fika i stota lass. 

Har ni önskemål på någon variant på cupcakes? Jag testbakar gärna till er!

Idag spritsade jag smeten - 
det går snabbare & kletar mindre


 
12 normala/24 små

125 g smör
2 ägg
2 dl mjölk
4 dl vetemjöl
1/2 dl mandel (mixad, ej för fint)
1 dl socker
1 msk vaniljsocker
3 tsk bakpulver
1 krm salt
1 msk kanel
Smält smöret, ställ åt sidan. Blanda samtliga torra ingredienser i en skål. Vispa ner äggen och mjölken i det smälta smöret. Blanda försiktigt samman det med de torra ingredienserna. Rör bara precis så att allt blandat sig med en slickepott. Det ska se grynigt & klumpigt ut. Ställ pappersformar i en muffinsplåt och fyll formarna till 2/3 med smet. Grädda i 180 grader i cirka 25 minuter (normala) eller 11-13 minuter för mini, eller tills en sticka kommer ut ren och de fått fin färg. Ta upp dem ur plåten och ställ dem att svalna på ett galler.  
 

Inga kommentarer: