fredag, maj 27, 2011

Salta dinkelkex med pumpafrön

Ååååhh, vilken lycka! Jag vill ha spröda, salta och goda kex till dessertosten. Men jag tycker inte de i affären är goda. Har i alla fall inte lyckats hitta några. Googlade runt på "salta kex" och hittade det här receptet. Och vilken lyckoträff sen! Salta, spröda och med en underbart good smak, tack vare pumpafröna. Kan varmt rekommendera de här till ostbrickan eller till fördrinken!! Jag halverade receptet. Jag använde vetemjöl + rågsikt. Testa med det du har hemma!



50 st

4 dl dinkelsikt, varav 1/4 till utbakning
 1 dl grahamsmjöl
1,5 dl hackade pumpafrön
1 tsk salt
150 g rumsvarmt smör
2 tsk bakpulver
1 msk honung
1 dl vatten
0,5 msk flingsalt 

Sätt ugnen på 225 °. Blanda alla ingredienser utom flingsaltet till en smidig deg som är kladdig. Pudra bakbordet med mjöl och kavla ut halva degen med en vanlig kavel till en tunn kaka. Strö över hälften av flingsaltet och kavla in saltet i degen med en kruskavel. Kakan ska vara tunn men inte gå sönder (vilket den lätt gör på grund av fröna). Skär ut kex, cirka 7 x 5 centimeter, jämna eller ojämna. Använd en stekspade och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen, 8-10 minuter, tills de fått färg. Baka ut resten av degen. Låt kexen svalna. Låt dem gärna ligga på en plåt eller ett ugnsgaller över natten i rumstemperatur, då torkar de och blir spröda.

1 kommentar:

Anonym sa...

Låter jättegott. Bytte du ut till 4 dl vetemjöl och 1 dl rågsikt?