torsdag, augusti 25, 2011

Gurkfrallor


Vilken bröd! Så saftigt, både idag som övermorgon. Dessutom skall det inte jäsa, du kör bara in brödet i kall ugn, sätter på värmen och efter 25-30 minuter har du nybakta frallor!

Jag har ett favvorecept på supersnabba frallor (kika här) som jag modifierade lite med. Resultatet blev de här saftiga gurkfrallorna som håller sig bra i en tätslutande påse.

"Smakar de gurka?", undrade min sambo. Nej, de gör de inte, men om du tittar noga kan du se bitar av gurka.

Tänk på att det inte spelar så stor roll vilket mjöl du tar, utan det beror på hur grovt bröd du vill ha. Pensla gärna frallorna med ägg och strö över t ex vallmo-, solros- eller sesamfrön. Jag körde utan den här gången.


12 st
50 g jäst
4 dl vatten
3 msk matolja
1 tsk ljus sirap
1 tsk salt
2 dl riven gurka
3 dl fint rågmjöl
ca 7 dl vetemjöl/vetemjöl special

Smula sönder jästen i en bunke. Tillsätt fingervarmt vatten och rör till jästen löst sig. Tillsätt olja, sirap, gurka och salt. Blanda sist mer mjölet, tänk på att spara lite till utbaket. När du arbetat degen stjälper du upp den på en bänk och delar i 12 lika stora delar. Rulla till frallor, lägg på plåt med bakplåtspapper. Sätt in i mitten av ugnen, sätt på ugnen på 200 °. Grädda tills frallorna fått fin färg, 25-30 minuter. Låt frallorna svalna på galler.

2 kommentarer:

Linda sa...

Bakade till dagens sopplunch. Rev morötter istället för gurka. Blev kanon. Kommer absolut baka frallor oftare nu. Så lätt och snabbt!

Sara sa...

Jag älskar det här receptet. Ingen jästid - bara att grädda! Testa mitt morotsbröd med keso, det är också riktigt gott.

Kram Sara