söndag, augusti 07, 2011

Pressgurka

Skölj gurkan och skala av lite av skalet så gurkan blir randig. Jag använder en osthyvel. När du gjort det skivar du gurkan med osthyveln, det skall bli tunna men hela skivor. Lägg sedan över gurkskivorna i rena glasburkar och häll ner ättikslagen så gurkskivorna täcks. På med lock och in i kylskåpet!

 Här har jag klätt locken med presentpapper, det ser lite roligare ut tycker jag.


Pressgurka är nåt som min farmor alltid bjudit på när vi varit på söndagsmiddag hos henne. Hon har serverat det till allt i princip, som t ex köttbullar, stek, kyckling och kålpudding. Jag tycker om att ha den på pastejmackan! 

Jag tycker pressgurka är godare än den inlagda gurkan du köper i affären. Den är inte lika salt utan smakar istället lite sötsyrligt. Dessutom känns det bättre att äta nåt du gjort själv. Jag brukar, när gurkan är slut, skiva ner ny gurka. Lagen kommer vara lite tråkigare i färgen men den är inte på något sätt dålig.

Receptet är för 2 burkar, i storlek med tacosås/syltlök/oliver. Jag tycker det räcker, jag gör hellre en mindre sats men oftare. Ättikslagen är en klassisk 1-2-3 lag.

1 stor gurka
1 dl ättiksprit
2 dl socker
3 dl vatten

Rör ihop ättikssprit, socker och vatten. Sockret skall lösa sig. Skiva gurkan (läs under bilderna ovan) och lägg i två glasburkar. Häll över lagen och förvara i kylskåp.

Inga kommentarer: