lördag, december 10, 2011

Lussekatter

 Penslas med uppvispat ägg

 In i ugnen - i MAX 7 minuter


 Mmm... ljumna lussekatter med ett glas kall mjölk ...


 
Lussekatter bakas nog i var och varannan stuga just nu. Jag tror, med handen på hjärtat, att det här är första gången jag bakar lussekatter. Why? Jo, eftersom lussekatter "ska" innehålla saffran, och saffran inte varit nån favoritkrydda, så har jag helt enkelt undvikit att baka det. Meeeen.. nåt har hänt på saffranfronten. Jag tror jag börjar vända om ...

Nåväl, här är mitt recept på lättbakade lussekatter som kommer gå åt som smör i solsken. De blir, tack vare det extra ägget, extra saftiga! Halvera gärna receptet om du inte hinner baka en hel sats eller om du helt enkelt inte tror att alla 40 kommer gå åt .... :-)

4o st

150 g smör
5 dl mjölk
1 paket jäst
2 paket saffran
1/2 tsk salt
1 1/2 dl socker
2 ägg
14 dl vetemjöl

Penslas med
1 uppvispat ägg

Smält smöret i en kastrull, tillsätt mjölken och värm till 37 grader. Smula jästen i en bunke och rör ut med lite av degspadet. Tillsätt resten av degspadet, salt, socker, saffran, ägg och det mesta av vetemjölet (spara lite till utbakningen). Arbeta degen tills den är blank och smidig och släpper kanterna. INTE för mycket mjöl! Låt degen jäsa under bakduk ca 30 minuter. Knåda degen smidig på mjölat bakbord. Baka ut den så som du själv önskar. Garnera med russin. Jäs brödet på plåten under bakduk ca 30 minuter. Värm under tiden ugnen till 225 grader. Pensla med uppvispat ägg. Grädda i mitten av ugnen ca 6 minuter eller tills de verkar klara. INTE övergrädda.


Inga kommentarer: