måndag, september 24, 2012

Palsternack- och ärtpuré


Det här receptet föddes när jag lagade mat till Tyra. Jag hade kokat just palsternacka och ärtor som jag mixat ihop. Jag "föll" för smakkombinationen. Här följer mitt recept på en GRYMT god puré. Passar till fisk, kyckling och kött som ett alternativ till t ex potatis. 

Ta dubbelt så mycket palsternacka som ärtor. Mängd smör beror på samvete ;-) Mjölk tar du så mycket tills du har önskad konsistens.. Glöm inte att  s a l t a  ganska rejält!

Kan göras i god tid för att bara värmas på innan servering.

palsternackor
ärtor (frysta)
smör
mjölk
salt
svartpeppar
en skvätt citron/vinäger

Skala och skär palsternackan i små bitar så de inte tar så lång tid att koka. När de nästan mjuknat häller du i ärtorna och kokar några minuter. Häll över grönsakerna + nån deciliter kokspad (spara det andra om du vill späda mer) i ett högt mixkärl. Mixa till önskad konsistens på grönsakerna, jag vill inte ha purén helt slät. Häll tillbaks purén i kastrullen och tillsätt smör och mjölk. Häll ner en skvätt citron/vinäger och smaka av med salt och peppar. 

2 kommentarer:

Camilla - Glassriket sa...

Härligt att barnmatspuré kan ge inspiration till sådana här gastronomiska äventyr. Låter faktiskt jättegott. Älskar den ärtgröna färgen!

Sara sa...

Tack Camilla! :-) Ja jag ääälskar färgen!!

Kram Sara