fredag, augusti 08, 2014

Torsk med smak av thai



Är så dålig på att testa recept, ofta slänger jag bara ihop nåt, vilket iof inte är en negativt egentligen. Men nu var jag sugen på att just följa ett recept. 

Lotten föll på detta recept, från Ica.se. En rätt som går riktigt snabbt att göra och som smakade överraskande gott. Lagom starkt och med lyckade smakkombinationer! 

Rätten är en perfekt bjudrätt som kan förberedas i förväg - släng i fisken några minuter innan servering bara! Och varför inte lite räkor och lax så blir rätten extra lyxig. 

4 portioner 

600 g torsk (jag använder fryst i block)
olja till stekning 
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
2 fiskbuljongtärningar
2 dl vatten 
1 dl vitt vin/matlagningsvin
1 msk frysta provensalska kryddor
3 msk sweet chilisås
2 dl matlagningsgrädde
ev redning

Skär den tinade fisken i bitar, lägg åt sidan. Finhacka lök och vitlök och fräs i olja, så den mjuknar. Tillsätt buljong och vatten och låt koka nån minut. Häll sedan ner vin, provensalska kryddor, sweet chilisås och grädde. Reducera (koka ner) såsen på ganska hög värme. Såsen ska bli krämigare. Tycker du den är för rinnig efter 10 min reder du av med tex Maizena. Hit kan du förbereda. Lägg ner fisken och låg sjuda i ca 5 min. Vill du ha i räkor strös de över sist. Servera! 

Inga kommentarer: